vogels in de VS-1 / vogels in de VS-2 / reisverslag

Vogels kijken in de VS-3

21 en 22 augustus 2008

Donderdag 21 augustus is de laatste volle dag dat we nog in Amerika verbleven. 's Ochtends besloot ik weer op tijd op te staan en het strand te verkennen. Het was aanvankelijk bewolkt, maar in de loop van de ochtend werd het, zoals gebruikelijk, stralend weer. Bij het verlaten van het hotel bleef een Spotlijster (Northern Mockingbird) treiterend op afstand. Meer dan een wazig afstandsplaatje kon ik er niet van maken, dus dat beeld laat ik achterwege. Ik besloot eerst richting haven te lopen waar een vogelgebiedje in de buurt was. Dat was een goed idee, want hier vond ik een behoorlijk aantal Amerikaanse Schaarbekken. Eén van de leukste soorten die ik zag op de reis. Meerdere adulte exemplaren werden vergezeld door een groot aantal juveniele vogels.
Black Skimmer
Daarnaast waren er veel meeuwen aanwezig. De Californische Meeuw was ook dit keer prominent met veel exemplaren aanwezig.
Western Gull
Daarnaast waren er ook Prairiemeeuwen (Californian Gulls). Verwarrend is wel dat de Californian Gull dus geen Californische Meeuw heet in het Nederlands, maar Prairiemeeuw. De Californische Meeuw heet in het Engels Western Gull en dan ga ik er nog vanuit dat het boekje met Nederlandse namen de juiste heeft.
Californian Gull
Hieronder twee 2e winter Prariemeeuwen. Ze lijken op 3e winter Zilvermeeuw, maar hebben een donkere iris en blauwgroene poten. Er zijn nog meer foto 's van adulte Prairiemeeuwen en nog één van de tweede winter Prairiemeeuw.
Er zwommen en zaten ook een groot aantal Bruine Pelikanen in het poeltje niet ver van de zee. Een Groene Reiger was nogal vliegerig en kwam alleen in beeld voor een bewijsplaatje.

Green Heron

De Amerikaanse Schaarbekken waren een dankbaar object om te fotograferen. Prachtige vogels met een enorme bek, die ook nog eens wijd open kan.
Je wordt het fotograferen van deze vogels niet snel zat, dus ik heb aardig wat plaatjes geschoten. Eén moest ervan achter de oren krabben.
Black Skimmer
Voordat ik terug ging naar het hotel voor een ontbijtje kreeg ik nog een nieuwe soort voor de lens. Deze Sierlijke Stern (Sterna Elegans) was de enige die redelijk dichtbij kwam.
Elegant Tern

Die middag besloten Gina en ik een eindje te gaan wandelen. Ik nam mijn fototoestel mee en we liepen richting haven. Vlakbij de pier was het vogelgebiedje langs het strand waar ik 's morgens de Amerikaanse Schaarbekken kon fotograferen.
Harbour
Een behoorlijk aantal Bruine Pelikanen zaten te rusten op het strand of vlogen wat in het rond.
Brown Pelican
We bezochten de pier en liepen daarna weer terug richting hotel. Gina wilde de boulevard filmen, ik liep over het strand terug teneinde nog wat close-ups te kunnen maken. De Amerikaanse Schaarbekken maakten regelmatig voedselvluchten. Hierbij vlogen ze met geopende snavel net over het wateroppervlak.
Hoewel de beelden misschien anders doen vermoeden, viel het niet mee om de vogels er een beetje fatsoenlijk op te krijgen. Op onderstaande foto is dat nog het beste gelukt.
Black Skimmer
De Kleine Zilverreiger is een soort die we in Nederland tegenwoordig ook veel aantreffen. Dit beest was niet erg schuw, maar toen ik afdrukte hield hij het voor gezien.
Little Egret
Ook de Bruine Pelikanen hadden weinig angst voor een kruipend mens met een lange lens en lieten zich gewillig vastleggen.
Brown pelican
Brown Pelican
Een juveniele Amerikaanse Schaarbek vond het ook allemaal best en ging er echt voor staan. Dichterbij als dit kun je nauwelijks komen, dus dat was een geweldige ervaring. Een langsvliegende adult werd ook netjes vastgelegd.
Black Skimmer
Deze vliegende Amerikaanse Schaarbek deed me denken aan het vliegtuig dat we de volgende dag moesten nemen voor de terugreis naar Nederland. Nog spreekwoordelijker was het treurduifje dat vrijdagochtend voor de lens kwam. Toch, hoewel het jammer was dat de vakantie voorbij was, ging ik tevreden naar huis. De laatste dagen had ik veel vogels kunnen kijken en redelijke resultaten geboekt met fotograferen voor een beeldverslag op de site.